Grenland je izgubio svoj snežni pokrivač… skoro

Led na Grenlandu se topi Izvor: Jesse Allen, NASA Earth Observatory and Nicolo E. DiGirolamo, SSAI and Cryospheric Sciences Laboratory

Leto na severnoj hemisferi je zaista vrelo i dok u određenim delovima sveta se svakodnevno obaraju temperaturni rekordi, najintenzivni rezultat je postignut na ostrvu Grenland. Celih 97% procenata ledenog pokrivača na tom delu sveta se istopilo i pretovrilo u žitko blato. Još neobičnija stvar sledi – to je sasvim normalan pridodan proces – za sada.

Stanje na Grenaldu se redovno prati iz godine u godinu, i gubitci ledenog pokrivača se svake godine dešavaju, ali ne u ovolikoj razmeri. Naučnici iz laboratorije agencije NASA koji su prvi primetili ovo drastično otapanje su morali da traže potvrdu od drugih institucija jer su pomislili da je u pitanju kvar njihove satelitske opreme.

Do 8. Jula, prema satelitskim slikama, otpilo se 40 procernata leda, a samo 4 dana kasnije, procenat istopljenog leda je iznosio 97%.

Poznato je da se skoro istoventna situacija desila 1889. godine i po svemu što se sada može videti stvar je u granicama očekivanog. „Analiza satelitskih slika je ukazala da se skoro potpuno topljenje leda na Grenlandu dešava jednom u 150 godina“, tvrdi Lora Koeng (Lora Koeng) stručnjak pri NASA laboratoriji Goddard.

Istraživači i dalje ne znaju kako će se ova značajna promena odraziti na variranje nivoa svetskog mora, ali ako se desi opet u nekoliko narednih godina, to bi moglo značiti ozbiljno narušavanje ledenog pokrova. Takav sled događaja bi bio motiv za ozbiljnu zabrinutost i podrobnije izučavanje.