Nebeski Ukras – SNR 0509

Lep ovaj ukras na nebu, s tim što to uopšte nije ukras, a nije ni povod baš lep. Crvenkasti prsten na nebu je ustvari gas koji je predstavlja ostatak vrlo velike i snažne eksplozije supernove. Ovaj prsten se širi svemirom fantastičnih 18 miliona kilometara na čas.

Ovaj ostatak supernove je dobio ime SNR 0509 i prvi ga je primetio Hubble – svemirski teleskop i to još oktobra 2006. Ova, najnovija fotografija, kombinuje podatke sa 4 godine stare slike, koja je okinuta na talsnoj dužini koja ističe svetleći hidrogen sa slikom koja prikazuje vidljivu svetlost. Ova druga fotografija je napravljena prošli mesec.

SNR 0509 je širok 23 svetlosne godine i nalazi se u Velikom Magelanovom Oblaku, galaksiji koja je udaljena od nas tričavih 160000 svetlosnih godina.

Uzimajući sve prethodno u obzir, sada dolazi najzanimljivija činjenica. Kada je došlo do eksplozije, pre oko 400 godina, mogla je lako da nadsija svoju matičnu galaksiju i to danima, a ceo događaj bi bio vidljiv mesecima, i to golim okom, sa Zemlje. I ako je to bilo moguće pratiti samo sa južne hemisfere, nigde ne postoji ni jedan zapis o ovakvom događaju. Čovek se jednostavno zapita: Šta su na jugu radili ti ljudi u to doba, gde su im bile oči?