Veštačka sterilnost komaraca – pokušaj da se suzbije malarija

Naučnici su napravili jalove (koji ne proizvode spermu) komarce u pokušaju da se ograniči širenje malarije.

Eksperti tvrde da je to važan, prvi korak u pravcu kontrolisanog smanjivanja populacije komaraca.

Ženke komarca se pare samo jedom i one čuvaju, skladište mužjakovu spermu koju koriste, posle, ceo svoj život zarad oplodnje jaja.

Pomenuta bolest, malarija, godišnje ubije oko milion ljudi u svim delovima planete. Od svih nastradalih u Africi, 20% žrtava su deca.

Rad na ovom projektu je prikazan u Proceedings of the National Academy of Sciences.

Sterilizacija insekata nije nova stvar: naučnici su pokušali da sprovedu kontrolu nad širenjem bolesti spavanja, tako što su ce-ce muvu tretirali radioaktivnim zračenjem. Naravno, ce-ce muva je prenosilac ove bolesti.

Sličan pristup je iskorišćen, uspešno, protiv krompirovog žiška u Japanu i tropskog crva koji napada stoku koja se uzgaja u tim krajevima.

Krhki let

Pokazalo se, da su tretirani komarci (izloženi radijaciji) imali slabiju građu, i bili su nesposobni da se bave i takmiče u suludim igrama parenja u kojoj uživa ova vrsta – Anopheles gambiae.

Zbog toga, naučnici su bili prinuđeni da razviju alternativni način za postizanje sterilnosti kod komaraca.

Entomolog Flaminia Katerućia (Flaminia Catteruccia) sa Imperijalnog koledža u Londonu je uz pomoć diplomiranog studenta Janis Tailaila (Janis Thailyil) potražila novi način sterilizacije komaraca, a da pri tome, sam komarac, ni na koji drugi način ne strada.

Tailaila je ubrizgao u 10000 embriona komaraca mali fragment RNK (ZPG), koji je dizajniran da isključi gen, koji je neophodan za normalni razvoj sperme.

Obrni, okreni, ovakvi komarci su najbolji...

Posle višemesečnog laboratorijskog rada, istraživači su stvorili oko 100 komaraca bez sperme, i pokazali ženke da su podjednako spremne da se pare sa njima kao i sa onima koji su plodni.

Dr. Katerućija objašnjava da se ženke komaraca pare samo jednom u životu. Ako ih naučnici mogu prevariti, tako da one misle da su se uspešno parile, onda će one da nastave da ležu jaja, a da ne znaju da ona u stvari nisi oplođena.

„U principu, mogli bi ste da pustite u slobodu veliki broj sterilnih komaraca, tokom promene generacija… i vremenom ženke bi se parile sa njima i na taj način bi se smanjio broj komaraca.“ objašnjava naučnica.

Međutim, spoznaja da li ženke ne primećuju da su oplođene ili ne je i dalje važan podatak u daljem razvoju ideje sterilizacije ove vrste krvopija.

Teško će to ići, bojim se da one to znaju, žensko je to… 🙂

Za one kojima je mnogo da čekaju generacijsko smanjivanje populacije, evo predloga koji bi mogao biti interesantniji:

This entry was posted in Uncategorized by Darije. Bookmark the permalink.